Nu stilles der nye krav til dine bildæk: Sådan skal de mærkes fremover

EU har kigget på kravenen til bildæk på tværs af Europa. Foto: Shutterstock

Det skal være lettere for bilister at vælge grønne og støjsvage dæk, mener EU, der er på vej med ny mærkningsordning af dæk. Dæktest giver dog ofte et mere retvisende billede af dæk, mener FDM.

Det skal være nemmere for forbrugerne at finde støjsvage og brændstoføkonomiske dæk.

EU’s dæklabel kan være en udmærket guide for forbrugerne, der ofte ellers kan have svært ved at afkode et dæks egenskaber

Derfor vil EU opdatere det dæklabel, som i dag sidder på alle nye dæk. Det oplyser FDM i en pressemeddelelse. 

EU har netop vedtaget nye regler for mærkningen af dæk, som betyder, at oplysninger om det enkelte dæks egenskaber på våd vej, rullemodstand og støj skal gøres mere synlige og indeholde flere informationer end i dag.

Samtidig skærper EU kravene til dækkenes egenskaber på våd vej og rullemodstand (brændstoføkonomi), hvis de skal kunne sælges i EU.

Konkret gøres det ved at fjerne de nederste trin på den skala, der også kendes fra andre produkter, og som angiver dækkets egenskaber.

Bedre mærkning af vinterdæk

Som noget nyt vil der på mærkningen af vinterdæk også blive tilføjet symboler for sne- og isgreb. Det har der hidtil ikke været.

Der vil på sigt også blive tilføjet oplysninger om dækkets levetid og slidstyrke, når en testmetode for det er på plads.

Ifølge en pressemeddelelse fra EU-Rådet forventes det at kunne mindske forureningen af mikroplast fra dæk som følge af slid.

”EU’s dæklabel kan være en udmærket guide for forbrugerne, der ofte ellers kan have svært ved at afkode et dæks egenskaber. Derfor er det også udmærket, at EU nu opdaterer mærket. Vi er især glade for, at man vil tilføje informationer om dækkenes egenskaber på is- og sneglatte veje,” siger seniortekniker i FDM, Jørgen Jørgensen, og tilføjer:

”Skal man pege på en svaghed ved den nuværende mærkning, er det, at testresultaterne ikke nødvendigvis afspejler de faktiske forhold, der møder trafikanterne på vejene. Derfor anbefaler vi, at man ikke kun ser på mærkningen af dæk, men også læser FDMs dæktest eller andre større dæktest. Her bliver dækkene nemlig testet langt grundigere med et mere retvisende resultat til følge.”

Også hos Dækbranchen Danmark er man glade for udsigten til den nye mærkning.

"At man skærper og udvider det eksisterende dæklabel hilser vi velkommen. Ikke mindst at man nu udvider med informationer om egenskaberne på sne og is. Der er ingen tvivl om, at det vil få producenterne til at oppe sig og dermed have en betydning i forhold til sikkerheden," siger direktør i Dækbranchen Danmark, Volker Nitz.

Skal nedbringe støj og CO2

Det har siden 2012 været et krav, at alle nye dæk skal have EU’s dækmærkning. Mærket har til formål at nedbringe både støjen fra trafikken, CO2-udledningen og højne trafiksikkerheden ved at give forbrugerne sammenlignelige oplysninger om de enkelte dæk. Ifølge EU-Rådet skyldes 20-30 procent af en bils brændstofforbrug netop dækkets rullemodstand. 

Også dæk til busser og lastbiler skal fremover være mærket. Det er ikke et krav i dag.

Den såkaldte forordning skal endelig vedtages af EU-Parlamentet. Det forventes, at forbrugerne vil møde det nye opdaterede dæklabel fra foråret 2021.