IKEA overrasker kunderne: Præsenterer stor nyhed

Foto: IKEA i Aarhus

Nu fortæller IKEA, at det lancerer et helt nyt produkt. Der er baseret på en af kundernes favoritter.

IKEAs ikoniske kødbolle bliver nu udsat for betydelig konkurrence. Som et led i at mindske IKEAs klimaaftryk har møbelvirksomheden udviklet en plantebaseret bolle, der ser ud som, har tekstur som og smager som kødbollen. Den nye plantebaserede bolle er fremstillet af ærteprotein, havregryn, kartofler, æbler og løg, og dens klimaaftryk er blot fire pct. af den traditionelle kødbolles, fortæller varehuskæden i en pressemeddelelse.

I modsætning til det nuværende alternativ – den veganske ’grøntsagsbolle’ – er den nye plantebaserede bolle udviklet til de kunder, der har en forkærlighed for smagen af kød, fortæller Country Sustainability Manager i IKEA Monica Keaney.

- Den plantebaserede bolle er vores nyfortolkning af kødbollen. Vi ved, at rigtig mange kunder er glade for kødbollen, og derfor tilbyder vi dem nu et alternativ, som har samme lækre smag og tekstur, men som bare er mere miljøvenlig. Vi sælger flere millioner kødboller hvert år, så vores håb er, at flere fremover vil tilvælge den plantebaserede kødbolle eller andre af vores bæredygtige alternativer. Vi ser et stort potentiale i den plantebaserede bolle og håber, at vi med et lille initiativ som dette kan gøre en stor forskel, siger Monica Keaney.

Det er en populær ret, som IKEA nu lancerer i en ny udgave. I sidste regnskabsår solgte IKEA Danmark i alt 12.400.000 kødboller til sultne kunder i landets fem varehuse.

Menukortet vokser 

Hos IKEA har man over en længere periode fokuseret på at tilføje grønne retter på menuen hos restauranterne i IKEAs varehuse. De sidste par år har man bl.a. lanceret en plantebaseret softice og en vegetar hotdog. Ifølge Monica Keaney er den nye plantebaserede bolle et skridt på vejen mod målet om at blive en klimapositiv virksomhed i 2030.

"Vi er på en grøn rejse, hvor vi hele tiden afdækker områder, hvor vi kan øge vores fokus på bæredygtighed. Vi har allerede indført en række grønne alternativer i vores restauranter, og nu tilføjer vi altså endnu en til menuen, når den plantebaserede bolle bliver langet over disken. Vi forventer, at 10-15 pct. af salget i restauranterne vil komme fra de grønne alternativer fremover," siger Monica Keaney.

De plantebaserede boller kan nydes i IKEAs restauranter fra d. 5. august, og kan også købes på frost i IKEAs svenske madmarked. Ligesom til de traditionelle kødboller serveres den plantebaserede version med kartoffelmos, flødesauce og tyttebærsyltetøj.