Danskernes store forbrug i julen tvinger priserne på nogle varer helt i bund.
Der er hård kamp om forbrugernes gunst i ugen op til jul, derfor kæmper supermarkederne hårdnakket om at være netop den butik, der får lokket flest kunder en af døren. En af favoritterne til netop dette er skarpe tilbud, som de handlende ikke kan sige nej til. Det fører til, at priserne i nogle tilfælde sænkes så lavt, at supermarkerne taber penge på dem.
"Det er et kynisk regnestykke, hvor supermarkederne siger: 'Det kan godt være, vi taber nogle penge på at sælge varen til den pris, men hvis vi samtidig får kunden ind og får dem til at handle alt det andet, de skal bruge til jul, så er der mange penge at tjene," fortæller Bruno Christensen, som er ekspert i detailhandel, til B.T.
En af de dagligvarer, hvor prisen har fået et ordentligt nøk ned ad er smør. Ligesom lys i adventskransen og bjældeklang i radioen så er prisfaldet på smør en årlig tradition. BT fortæller, at en pakke Kærgården eller Lurpak er faldet mellem 50 og 70 procent. Det vil sige, at man nu kan købe en pakke af et af de to mærker, der resten af året koster mindst 20 kroner for 200 gram, for mellem seks og ni kroner.
Derudover falder piskefløde også massivt i pris. Julen er nemlig også højtid, når det kommer til danskernes forbrug af fløde. Det er ikke unormalt, at prisen falder med 75 procent. Rema1000 har allerede offentliggjort deres julepriser. Her er prisen gået fra 19,95 til 5,00 kroner for en halv liter.
En anden ting som er fast inventar på mange juleborde rundt omkring i landet er chhips og sodavand. Det har butikkerne også opdaget, derfor er priserne på disse varer flere steder allerede blevet mellem 30 og 50 procent billigere. Flere steder er priserne på chips fra Taffel og Kims faldet omkring 50-60 procent allerede.