Masser af stil men ingen substans: Anmeldelse af Valhalla

Her ses et udsnit af plakaten til Valhalla, som kører i de danske biografer netop nu. Foto: Profile Pictures

Hvis ikke instruktøren Fenar Ahmad med sin instruktion af filmen 'Underverden' beviste, at han er klar til de store budgetter som udlandet kan tilbyde, så gør han det i hvert fald med 'Valhalla'. Filmen, som er en genfortælling af Peter Madsens tegneserieklassiker af samme navn, er nemlig i biograferne nu.

Fenar Ahmad er en mand med visioner og ambitioner. Hans nyeste film 'Valhalla' beviser dette. Store sceniske skud og leg med lys, lyd og effekter giver filmen et hint af noget storladent. Bare ærgerligt at budgettet på ingen tænkelig måde kan løfte den vision, som bliver sat for dagen. Bevares. Filmen er flot for, hvad den er, og sammenlignet med andet skandinavisk fantasy, så er der virkelig visuelt smæk for skillingen. Der er bare ikke helt den gennemslagskraft, som man kunne tænke sig.

Historien følger de klassiske karakterer fra tegneserieuniverset, og tager sit udgangspunkt i søskendeparret Røskva og Tjalfe. Derudover møder vi mange af de kendte karakterer fra den nordiske mytologi: Odin, Thor, Loke, Tyr, Fenrisulven og mange andre. Modsat Marveluniversets spraglede Hollywood-håndtering af nordisk mytologi, er der her et noget mere mørkt, gråt og alvorligt toneleje. Mere Game Of Thrones end Marvel i virkeligheden. Og det er rart at se. Men igen: det visuelle fejler ikke noget. Det er historien og karaktererne, som er 'Valhalla's store problem.

Man fornemmer at skuespillerne gør deres bedste med det materiale, som de har fået stukket i hånden. Desværre er det ikke særlig godt. Det gælder voksne skuespillere som Roland Møller i rollen som Thor, der mest af alt lyder som en hæs Batman med fynsk accent. Desværre gælder det også børneskuespillet, som virker noget unaturligt og forceret, mere på grund af replikker end egentlig skuespil. Cecilia Loffredo, i rollen som Røskva, er både sød og charmerende, men har replikker som passer bedre til en 38-årig end en 8-årig.

Foruden problemer med manus og levering af dette, er historien også underligt uinteressant og vil ikke rigtig hverken den ene eller den anden vej. Dette kan undre en, når man tænker på det overflødighedshorn af gode historier, som den nordiske mytologi rummer, men nuvel: Det er som om at samtlige interessante idéer er blevet rodet sammen, i håbet om at det ville resultere i en god historie. Det svarer til at hælde en dyr steak, lækker sovs og sprøde kartofler i en blender og forvente, at det stadig vil være lækkert i flydende form. Det dufter måske rigtigt, men det betyder ikke, at det er rigtigt.

Alt i alt er 'Valhalla' en visuelt fint håndteret film uden skyggen af interessant historiefortælling, troværdigt manus eller solidt skuespil. Om ikke andet kan instruktøren tage billederne med sig, når han tager ud og søger efter næste filmprojekt - for stil og talent er på plads. Det er bare ikke fortalt særlig vellykket. At sammenligne en gammel tegneserie og tegnefilm med en moderne genfortælling virker omsonst, men ikke desto mindre vil der være noget mere underholdning og kvalitet at hente i Peter Madsens fortællinger. 'Valhalla' kan meget passende ses i biograferne nu, hvor der er efterårsferie og børnene har fri. Men man kan ligeså godt give sig til noget andet, og spare sig selv for den oplevelse.

2 ud af 6 stjerner

Valhalla | Officiel Trailer I 2019

Gode tips og tricks på Gode-tips.dk.