Forbrugerrådet advarer mod mail fra stor dansk butikskæde: Det er svindel

Sådan ser den falske email ud. Foto: Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk advarer igennem deres app - Mit digitale selvforsvar - mod svindel, der sigter mod kunder i butikskæden Matas.

Mandag har Forbrugerrådet Tænk gjort brug af deres app Mit digitale selvforsvar. 

Denne app bruges til hurtigt og effektivt at advare danskerne om svindel, hvor - særligt lyssky bagmænd på internettet - forsøger at få adgang tl personlige oplysninger, netbank og andre informationer, der kan hjæpe dem. 

Denne gang benyttes en fremgangsmåde, som er meget populær for tiden.

Her bruger svindlere et mærke, myndigheds- eller butiksnavn, som borgerne i forvejen stoler på. På den måde er der større chance for, at ofrene ikke stiller spørgsmål ved emailen, men blot spiller direkte ind i svindlerens hånd. 

I denne ombæring er det detailkæden Matas, hvis navn bliver misbrugt. 

Sådan lyder mailen i sin helhed. Foto: Forbrugerrådet Tænk

Lokker med gratis varer

En ny mail påstår, at Matas vil fejre, at kæden er blevet kåret som landets bedste online butik sidste år. I den forbindelse har kæden - ifølge svindlernes email - en række gratis prøve- og testpakker, som man kan få tilsendt, hvis blot læseren trykker på det medsendte link. 

Det skal man dog lade være med. Det fortæller Matas selv via Mit digitale selvforsvar:

"Det er vigtigt, at du ikke åbner linket og udfylder dine oplysninger. Hvis du er kommet til at udfylde dine bankoplysninger, så skal du kontakte din bank og få spærret dit kort. Vi kan bekræfte, at dine oplysninger ikke er videregivet fra Club Matas, og der ikke har været et brud på vores sikkerhedsystem," skriver Matas i app'en.